Nordiskt tillväxtcertifikat till Symaskinsboden

Varukorg

Service av symaskin i egen symaskinsverkstad i Uppsala 

Symaskinsservice

Vi har vår symaskinsverkstad i Uppsala i anslutning till våran butik. Symaskinsservice på din symaskin innebär minst 20 kontrollpunkter och justeringar där det behövs, samt inre rengöring och smörjning av vissa rörliga delar. Sedan gör vi ett sytest för att kontrollera sömbildning och stygnkvalitet och utför finjusteringar tills vi är helt nöjda med resultatet. Är det något särskilt problem du upplever med symaskinen så meddela det i samband med att symaskinen lämnas in så noteras det. 

Pris för vanlig underhållsservice varierar beroende av ålder och modell på din symaskin och i vilket skick den är i. Prisförslag lämnas i samband med inlämning, då vi kan göra en snabbesiktning. 

Vissa av de allra billigaste och enklaste modellerna kan vi komma att neka att ta emot, då de inte är konstruerade för att underhålla. 

Innefattar bl.a. kontroll och justering av matningsenhet, syhuvud, trådpänningsenhet, drivning, mönstermekanism, spolning samt inre rengöring och smörjning vid behov och enklare reparationer. Reservdelar tillkommer samt ev. extra kostnad för byte. Mer tidskrävande reparationer av fel debiteras utöver detta per timme. Vi ger dig en ungefärlig prisuppgift innan åtgärd. 

 

Symaskinsservice och försäljning för skolor (skolservice)

Vi har mångårig erfarenhet av att utföra service av skolsymaskiner i textilslöjd, och givetvis annan verksamhet där symaskiner förekommer. Vi kommer ut och gör service på plats hos er. Kontakta oss gärna för ett samtal i fall ni har servicebehov eller är intresserade av nyinköp av symaskiner.


Overlockservice

En overlockmaskin är ett tekniskt underverk med många rörliga delar som rör sig i hög hastighet. Den har knivar som klipper tyget vilket bildar en hel del damm. Damm dras till olja och fett. En utförlig service av en overlockmaskin innefattar ett större antal kontrollpunkter där man med mått och instrument noggrant går igenom hela den avancerade mekaniken. Det är små toleranser som betyder så mycket för slutresultatet. 

Detta bör göras med 2 års intervaller om du använder den mycket annars vid behov. Vi kan utföra symaskinsservice på de flesta fabrikat och modeller. Dock kan vi neka att ta emot vissa exemplar i fall vi anser att de inte kan servas med ett acceptabelt slutresultat. 

Priserna varierar mellan olika modeller och beroende av i vilket skick den befinner sig. Vid inlämnandet så får du en ungefärlig prisuppgift då vi har haft möjlighet att bedöma maskinen.  

Innefattar bl.a. kontroll av loopar, kammar, timing, nålhöjd, nålläge, matning, klipp, trådspänning, inre rengöring samt smörjning. Reservdelar tillkommer samt ev. extra kostnad för byte. Vi ger dig en ungefärlig prisuppgift innan åtgärd. 

 

Service av broderimaskin

En broderimaskin kan antingen vara en broderimaskin eller en kombinationsmaskin. Dessa två olika utföranden har olika serviceschema, och således kan servicepris variera. En kombinationsmaskin har fler service, - och kontrollpunkter som skall gås igenom.  Observera! Vi tar ej emot broderimaskiner som är tidigare än 2000-tal på grund av att den tidens digitala teknik inte stöds med dagens teknik.  

Beroende av utförande! Innefattar bl.a. matningsenhet, syhuvud, trådpänningsenhet, drivning, mönstermekanism, spolning, inre rengöring, smörjning vid behov. Genomgång och test av broderifunktioner. Obs! Skall vi kunna provbrodera så är det viktigt att du tar med dig brodérenhet, en lämplig brodérbåge samt brodérkort eller liknande ifall maskinen inte har inbyggda designs. Reservdelar tillkommer samt ev. extra kostnad för byte. Vi ger dig en ungefärlig prisuppgift nnan åtgärd.

 

Hur ofta ska en symaskin ha service? 

När du syr aktivt, ofta och mycket så bör det göras med 1-2 års intervaller. Syr du mer sällan på hobbybasis så rekommenderar vi 4-6 år. Eller när du märker att symaskinen uppför sig på något onormalt sätt. 

 

Reparation

Man behöver inte alltid göra en service. Något specifikt kan ha gått sönder och du vill endast ha det specifika felet åtgärdat. Då debiterar vi timpris för den tiden det tar för åtgärd. Då gör vi inga andra åtgärder än att reparera det specifika felet. Vi ansvarar då inte för symaskinens övriga skick och funktioner. I bland behövs reparation i kombination med service ifall felets art ej ingår i underhållsservice. Reservdelar tillkommer i de fall det behövs bytas ut något. 

Vi tillämpar även debitering av halva timmar. 

 

Garantireparationer

Auktoriserad märkesverkstad för Husqvarna, Husqvarna Viking, Janome, Baby Lock och Pfaff

Vi är auktoriserade att utföra garantireparationer åt Husqvarna, Husqvarna Viking, Janome, Baby Lock och Pfaff. Bedömning av felets karaktär och uppkomst görs av oss. Ta gärna med ett syprov om du kan samt ta med inköpskvitto och eventuellt garantibevis. Symaskiner köpta från en annan webbutik skall returneras tillbaka dit under garantitiden. Symaskiner köpta i en annan fyiskt butik kan lämnas till oss i Uppsala. Gäller det Husqvarna Viking, Janome och Pfaff så bör de av säljaren vara registrerade i respektive garantisystem för garantins giltighet. Är detta inte gjort så löser vi det ändå. Men då är det avgörande att du har ett inköpskvitto som styrker inköpsdatum!

 

Övrig info

Vanligtvis kan vi komma att behöva din symaskin ca 2 veckor. Oftast går det fortare än så. I semestertider på sommaren får du räkna med upp till dubbla tiden. Vi ger dig alltid en ungefärlig prisuppgift innan åtgärd. Du får ett datum då den skall vara klar och ett sms skickas till dig när den är klar. Vi tillämpar ärliga priser. Inga större överraskningar för dig. Lämnar du symaskinen i vår verkstad så får du ett inlämningskvitto. Detta kvitto är en värdehandling som skall du vara rädd om och ta med dig vid hämtning av din symaskin. För inlämnad symaskin ansvaras 3 månader. 

Reservation för att reservdelar till äldre symaskiner är slut och inte går att få tag i längre.

 

Garantiärenden från vår webbutik 

I Uppsala har vi vår symaskinsverkstad dit du skickar symaskiner du har köpt i vår webbutik. Där vi tar hand om alla garantiärenden snabbt och smidigt. I bland kan det dröja lite extra men oftast beror det på att någon leverantör har slut på en reservdel som vi väntar in. Men vi meddelar dig om det dyker upp något som försenar.  Kontakta oss alltid innan du skickar en symaskin. Ofta kan vi lösa vissa saker över telefon eller mail. 

/ Mikael med servicevana sedan 1986

 

 

 

Produkten har blivit tillagd i varukorgen