Varukorg

Köp- och leveransvillkor

 

1. Priser

Angivna priser i SEK inklusive moms. Vi förbehåller oss rätten att utan föregående meddelande ändra priser på varor.

 

2. Betalningsalternativ

- Klarna

Efter identifiering och riskbedömning visar Klarna de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Vilket betalningsalternativ du än väljer så är Klarna den som hanterar betalningstransaktionen medan själva köpet av varan eller tjänsten görs direkt av butiken. Produkt- eller tjänstespecifika frågor ska därför riktas direkt till butiken. Aktuella betalningsalternativ som för närvarande kan komma att erbjudas genom Klarna är faktura, kontokredit, kortbetalning eller direktbetalning via bank. Läs mer om KLARNA villkor!

- Swish 

Vi har Swish handel och du ser alltid i Swish-appen vårat namn, Symaskinsboden, innan du godkänner betalningen. 

 

3. Restnoterade varor

Skulle en vara ta slut på lager så meddelar vi dig förväntad leveranstid. Du kan då välja om du vill avbeställa den försenade varan eller vänta på den. 

 

4. Leveransalternativ till dig

Vi levererar endast inom Sverige. Leverans sker för närvarande med PostNord och DHL.
 

PostNord Varubrev 

Kostnad 69 kr upp till 499 kr. (0 kr från 500 kr) Leveranstid: 1-2 dagar,* Mån-Fre

Försändelser som väger upp till 2 kg skickar vi normalt som varubrev med PostNord. Går varubrevet in i din postlåda så lämnas det där. Varubrev som inte ryms i postlådan levereras vid dörren eller i en påse utanpå postlådan.
 

DHL ombudspaket 

Kostnad 69 kr upp till 499 kr. (0 kr från 500 kr) Leveranstid: 1-2 dagar*, Mån-Fre

Försändelser över 2 kg går som paket med DHL till ett paketombud nära dig. 

Leveranstider DHL >>
(Ange postnummer 75318 som avsändarort) 

DHL paketombud >>
(Önskar du ett speciellt paketombud så var vänlig ange det under "meddelande" i kassan)

 

PostNord Hemleverans 

Kostnad 129 kr. Leveranstid: 1-2 dagar, Mån-Lör*

Postnord MyPack Home Hemleverans. Paketet levereras till ditt hem dagtid eller kvällstid. Du aviseras i PostNord App och via sms/email med ett förslag på leveransdatum och tid. Det finns alltid möjlighet att anpassa din leverans. Du kan tex välja annat datum/tid, personlig leverans vid dörren eller att hämta ditt paket på ett av PostNords serviceställen. Vid hemleverans kan du följa ditt paket i realtid med hjälp av karta, ETA och antal stopp före dig. 
* Lördagsleverans ej tillgängligt i alla områden. 

Hämta PostNord PostNord App

 * 1-2 dagar leveranstid är från vår sida sett alltid rimligt på lagervaror. I enstaka fall kan transportföretaget råka ut för en försening. Vi beklagar detta och hoppas på ditt överseende. 
 

Hämta i vår butik i Uppsala 

Ingen extra kostnad

Vill du hämta beställningen i vår butik i Uppsala så anger du det i kassan. Vi meddelar via e-post eller ringer dig när din beställning är klar att hämta. I de flesta fall samma dag eller dagen efter. Ta då med ditt ordernummer och en legitimation. Skall ett bud hämta beställningen skall denne kunna visa upp ordernummer, sin legitimation samt ett godkännande från dig att budet får hämta beställningen. Det kan vara i form av ett sms eller mail till budet, som denne visar för oss. Liggetid 30 dagar.

 

5. Fraktkostnader

Standardleverans debiteras f.n. med 69 kr. Vid ordervärde från 500 kr bjuder vi på fraktkostnaden.

Hempaket PostNord debiteras f.n. med 129 kr.

Hämta i butik är helt kostnadsfritt.

Detta sker automatiskt i webbutiken och kostnaden för frakten redovisas i kassan.

 

6. Leveranstider

Normalt sker hantering av order redan samma dag. I annat fall vardagen efter.

Leveranstid av lagervaror från vårat lager till dig beräknas till 1-2 vardagar beroende på tidpunkt för order och destinationsort.
Förseningar som vi inte råder över såsom fördröjning hos fraktbolag etc. har vi märkt kan förekomma. Men det är högst sällsynt. I dessa fall så blir förseningen normalt endast en dag. Vi hoppas du kan ha överseende med det ifall du drabbas. Kontakta oss gärna om leveransen blir försenad så får vi en bra statistik över verkliga leveranstider.

För beställningsvaror då vi behöver beställa artikeln från en leverantör räknar vi med leveranstid på 4-10 vardagar beroende på leverantör. Med reservation för våra leverantörers lagerstatus på artikeln. 

Vid semestertider eller andra tillfällen då bemanningen är begränsad kan det ta något längre tid.  

 

7. Skador på försändelsen

Upptäcker du skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta till Postnords eller DHL:s utlämningsställen och göra en skadeanmälan på plats. Hämta inte ut ett skadat paket! Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist med transportföretaget inte kan lösas, tar du kontakt med oss. kontakt@symaskinsbodenbutik.se

 

8. Försenade försändelser

För förseningar som beror på fraktföretaget eller av andra för oss icke påverkbara orsaker tar vi inte ekonomiskt ansvar. Men kontakta oss ifall det tar onormalt lång tid så tittar vi på vad som kan ha hänt. kontakt@symaskinsbodenbutik.se

 

9. Ej uthämtade beställningar

DHL ombud: Paketet ligger kvar 13 dagar dag 14 returneras tillbaka till DHL. Du får tre påminnelser från DHL.

PostNord ombud: Paket/varubrev ligger kvar i 6 dagar, dag 7 returneras det tillbaka till PostNord. Du får påminnelser från PN. 

Det är viktigt att hämta ut paketen inom dessa tider. Om detta inte görs så kommer paketen efter ytterligare en tid att gå tillbaka till vårat lager. Då förbehåller vi oss rätten att debitera dig en kostnad om 250 kr för ej uthämtad försändelse för att täcka våra kostnader gentemot transportbolaget. Kostnaden dras av från beloppet som återbetalas till dig.

Hämta i butik: Vi behåller din beställning 30 dagar. 

 

10. Ångerrätt

Vi följer lagen om distansavtal enligt Konsumentverkets rekommendationer. Du har enligt distansavtalslagen rätt att utnyttja ångerrätten av köpta varor 14 dagar från dagen efter att du mottog dem. Meddelande om detta skall ske till oss inom denna period. Infaller den sista ångerdagen på en helgdag så gäller nästkommade helgfri vardag. Därefter skall varorna vara oss tillhanda senast 14 dagar efter att du meddelade oss om ångrat köp. 

Ångerblankett kan du hämta här: BLANKETT FÖR ÅNGERRÄTT.

Du behöver inte använda ångerblanketten, utan kan meddela oss via mail att du vill ångra ditt köp. Se alltid till att ha en kopia av underlaget där du utnyttjade din ångerrätt. Maila till: kontakt@symaskinsbodenbutik.se

 

11. Undantag i ångerrätten

  • När en plomberingstejp är bruten.
  • Symaskiner som är provsydda
  • Sömnadsmönster
  • Software, dataprogram
  • Metervaror (tyg, blixtlås m.m.)

Ångerrätten gäller endast konsumentköp. Om du handlar i egenskap av näringsidkare på vår webbutik så gäller inte ångerrätten eller annan konsumentskyddande lagstiftning. Med näringsidkare avses en fysisk eller juridisk person som handlar för ändamål som har samband med den egna näringsverksamheten.

 

12. Undersökande av varan hemma

Vill du ångra ditt köp och returnera en vara så vill vi att du skall tänka på att den varan skall vara i sådant skick att du skulle acceptera den som ny ifall du vore nästa kund på den. Alltså bör den undersökas ytterst varsamt och ej brukas. Den skall återförpackas i sitt originalemballage i nyskick så att den kan säljas igen utan reducerat pris enligt distansavtalslagen. Vi har rätt att dra av en skälig kostnad från återbetalningen till dig ifall vi anser att varan inte kan godkännas som nyskick. 

 

13. Ansvaret för varans skick

Du ansvarar för varans skick efter det att du har tagit emot varan samt under hela returfrakten tillbaka till oss, till och med att vi har tagit emot varan. Det är därför viktigt att du skickar tillbaka varan väl emballerad i sitt originalemballage. Tänk på att förpacka varan ordentligt.

 

14. Retur av ångrat köp

De returnerade varorna skall vara oss tillhanda inom 14 dagar från dagen du meddelade oss om att du ångrat köpet. Returen skall ske direk till vår fysiska adress som finns på orderbekräftelsen. Du finner också adressen på adressetiketten på paketet du fick, eller nedan under punkt 28. Vi godtar inte paket skickade som postförskott eller till paketombud. Returfrakten betalar du. 

 

15. Retur av del av order

Du kan välja om du vill returnera hela eller delar av ordern. Vid retur av del av order så återbetalas inte leveranskostnaden. Returfrakten betalar du. 

 

16. Ersättning för att varan minskat i värde

Varan får inte vara använd när den returneras. Du får varsamt undersöka varan för att fastställa varans egenskaper och funktion. Om det skulle visa sig när vi fått tillbaka varan att den har minskat i värde till följd av att du har hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändig för att fastställa varans funktion och egenskaper har vi rätt att kräva ersättning av dig för värdeminskningen. Även vid väsentligt förstörda tillhörande ytterförpackningar och bipackade innerförpackningar. Denna värdeminskning har vi rätt att dra av från den summa vi ska återbetala till dig , värdeminskningsavdrag. Vi gör då ett värdeminskningsavdrag på återbetalningen.

 

17. Återbetalning vid ångerrätt

När du ångrat ditt köp betalar vi tillbaka det belopp som du har betalat för varan inklusive eventuell leveranskostnad minus eventell värdeminskining. För det fall att du har valt ett annat dyrare leveranssätt än den standardleverans som vi erbjuder ersätter vi inte dig för denna extra kostnad.

Vi undersöker den returnerade varan och gör en återbetalning till ditt Klarnakonto snarast möjligt efter att vi fått tillbaka varan och undersökt den. Dock inom 10 arbetsdagar.

 

18. Reklamation av felaktig vara

Om du mot förmodan skulle få en felaktig eller defekt vara så skall vi givetvis rätta till det. Inom skälig tid skall du meddela oss detta. Ta först kontakt med oss för att undvika att du skickar din vara i onödan. Ibland kan det vara handhavandefel eller något enkelt och en instruktion per telefon kan vara räddningen. Ring oss eller maila oss. Skulle varan behöva bytas ut så skickar vi dig en ny så snart som den felaktiga varan kommit till oss. Vi betalar returfrakten under förutsättning att det är ett fel på varan som anses falla under material eller konstruktionsfel. Kontakta oss på tel. 018150525 eller kontakt@symaskinsbodenbutik.se

 

19. Garantireklamation symaskin 

Det är alltid garanti på de symaskiner vi säljer enligt tillverkarens garantivillkor. Om man kan påvisa att det är fabrikationsfel på produkten får man alltid en reparation av den enligt garantivillkoren. Däremot gäller inte garantin vid förslitningsskador eller felaktigt handhavande. Tag kontakt med oss om något händer med produkten så tar vi det därifrån. Kontakta oss på: kontakt@symaskinsbodenbutik.se

 

20. Konsumentköplagen

Utförlig beskrivning av Konsumentköplagen hittar du här>>

 

21. Garantibestämmelser symaskiner

Garantitiden anges i faktatexten vid respektive modell. 

- Janome, 5 års full garanti
- Baby Lock, 5 års full garanti
- Brother, 5 års full garanti
- Pfaff, 2 års full garanti + 3 års reservdelsgaranti
- Husqvarna, 2 års full garanti + 3 års reservdelsgaranti

Garanti omfattar fabrikations- och materialfel. Ej slitage eller felaktigt handhavande.

Spar originalemballagen för symaskiner under hela garantitiden!

 

22. Färgåtergivning 

Symaskinsbodenbutik reserverar sig för färgåtergivning som vi inte kan råda över. Produktbilder som används på hemsidan ger en indikation av hur produkten ser ut. På grund av ljussättning, tillverkningsmaterial och inställningar på bildskärm, kan färger och nyanser skilja sig från bild till fysisk vara i dagsljus. Vi försöker redigera bilder så att de blir så rättvisa som möjligt. Men vi förbehåller oss rätten att en bild på en vara och en vara i verkligheten inte alltid är identiskt lika. Färger på produktfoton kan variera mellan olika skärmar då de har olika färgåtergivning.

 

23. Designskillnader

I ett fåtal fall kan design av varor skilja sig något från produktbild. Detta då tillverkare kan justera detaljer under produktion. Vi försöker alltid ha bilder på den senaste designen. Vi förbehåller oss rätten att det kan förekomma vissa skillnader. Alla bilder på hemsidan ska uteslutande ses som illustrationer. Sådana illustrationer kan inte garanterat återge det antal varor kunden erhåller eller varans exakta utseende.

 

24. © Upphovsrättsskyddade texter och bilder

Många av våra produktfoton har vi fotograferat själva och de är skyddade enligt upphovsrättslagen. De flesta texter är författade av oss och är skyddade enligt upphovsrättslagen. Vill du som privatperson låna en bild eller en text får du gärna göra det. Bilder och texter får ej kopieras för att användas för allmänt bruk eller kommersiellt bruk. Att kopiera innehåll som är copyright-skyddat för återanvändning utan godkännande är olagligt och kan leda till åtal. Alla av oss fotograferade bilder har en dold copyright-märkning.

 

25. Dina personuppgifter

Dina personuppgifter hanteras i enlighet med gällande bestämmelser i personuppgiftslagen (PUL)
Vi behöver låna dina personuppgifter såsom namn, adress, telefonnummer och e-postadress för fraktföretagets hantering, samt för våra leverantörer av symaskiner för garantiregistreringen. Vi Symaskinsboden AB sparar inte dina personuppgifter själva förutom ifall det är nödvändigt med hänvisning till Skatteverkets bokföringslag. 

Här kan du läsa de fullständiga villkoren rörande GDPR

 

26. Nyhetsbrev

När du anmäler dig till vårat nyhetsbrev godkänner du att vi sparar din mailadress och ditt namn i maillistan för nyhetsbrev. Du kan när som helst välja att avanmäla dig från vårat nyhetsbrev.

 

27. Tvist

Eventuella tvister löses i första hand i diskussion med vår kundtjänst. Vi följer Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer och hänvisar i övrigt till Europeiska kommissionens verktyg för tvistlösning på nätet: http://ec.europa.eu/consumers/odr/

 

28. Kontaktinformation

Symaskinsboden
Kungsgatan 70E
753 41 Uppsala

Mail: kontakt@symaskinsbodenbutik.se
Telefon: 018-150525

Öppettider kundservice:

Måndag-torsdag: 10.00-18.00
Fredag: 10.00-17.00 

Organisationsnummer: 556225-7716
Företagsnamn och juridiskt namn: Symaskinsboden i Uppsala AB
Godkänd för F-skatt

 

29. Force Majeure

Säljaren ansvarar inte för förseningar orsakade av omständigheter som säljaren inte kunnat råda över såsom exempelvis allmän arbetskonflikt, krig, eldsvåda, blixtnedslag, terroristattack, ändrad myndighetsbestämmelse, tekniska problem, fel i el-/tele-/dataförbindelser eller annan kommunikation samt fel eller försening i tjänster från underleverantör på grund av omständigheter som här angivits. Dessa omständigheter ska utgöra befrielsegrund som medför befrielse från skadestånd och andra påföljder.

Eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).

Allmänna Reklamationsnämnden (ARN): https://www.arn.se/

Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm

EU ODR: https://ec.europa.eu

Dessa köpevillkor uppdaterades senast: 2022-05-06

 

Produkten har blivit tillagd i varukorgen