Fråga oss gärna! 018 - 150 525

Varukorg

Köp- och leveransvillkor

 

Priser

Angivna priser i SEK inklusive moms. Vi förbehåller oss rätten att utan föregående meddelande ändra priser på varor.

 

Betalningsalternativ

- Klarna

Efter identifiering och riskbedömning visar Klarna de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Vilket betalningsalternativ du än väljer så är Klarna den som hanterar betalningstransaktionen medan själva köpet av varan eller tjänsten görs direkt av butiken. Produkt- eller tjänstespecifika frågor ska därför riktas direkt till butiken. Aktuella betalningsalternativ som för närvarande kan komma att erbjudas genom Klarna är faktura, kontokredit, kortbetalning eller direktbetalning via bank.

- Faktura

Betalningsvillkor 10 dagar. När du väljer att betala mot faktura görs en kreditupplysning på ditt person- eller organisationsnummer. Leverans sker till den adress som finns registrerad såsom folkbokföringsadress. Betalningsvillkor är 10 dagar netto. Vid försenad betalning debiteras dröjsmålsränta med 2% per månad från förfallodagen. Vid påminnelse debiterar lagstadgad påminnelseavgift på 50 kr. Vid beställning mot faktura måste beställaren vara minst 18 år.

- Swish 

Vi har Swish handel och du ser alltid i Swish-appen vårat namn, Symaskinsboden, innan du godkänner betalningen. 

 

Leveranstider

Normalt sker hantering av order inom 1-2 vardagar.

Leveranstid av lagervaror från vårat lager till dig beräknas till 1-3 vardagar beroende på tidpunkt för order och destinationsort.
För beställningsvaror då vi behöver beställa artikeln från en leverantör räknar vi med leveranstid på 4-10 vardagar beroende på leverantör. Med reservation för våra leverantörers lagerstatus på artikeln. 

Vid semestertider eller andra tillfällen då bemanningen är begränsad kan det ta något längre tid.  

 

Restnoterade varor

Skulle en vara ta slut på lager så meddelar vi dig förväntad leveranstid. Du kan då välja om du vill avbeställa den försenade varan eller vänta på den. 

 

Frakt

Vi levererar endast inom Sverige. Leverans sker till ett DHL utlämningsställe eller till ett Postnord utlämningsställe. Vi avgör vilket leveranssätt som är lämpligast med hänsyn till vikt och storlek. 

Vi skickar beställningar med Postnord (varubrev) och DHL (paket). Vi avgör det mest lämpliga fraktföretaget för varje sändning. Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar som beror på fraktföretaget.

Leveranstider DHL >>
(fyll i postnummer 753 18 som avsändare) 

DHL utlämningsställen >>
(Önskar du ett speciellt utlämningsställe så ange det under meddelande i kassan)

 

Fraktkostnad

Fraktkostnaden för en beställning debiteras f.n. med 69 kr - detta sker automatiskt i webbutiken och kostnaden för frakten redovisas i kassan. Vid ordervärde överstigande 499 kr bjuder vi på fraktkostnaden.

 

Skador på försändelsen

Upptäcker du skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta till Postnords eller DHL:s utlämningsställen och göra en skadeanmälan på plats. Hämta inte ut ett skadat paket! Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist med transportföretaget inte kan lösas, tar du kontakt med oss. kontakt@symaskinsbodenbutik.se

 

Ej uthämtade beställningar

Har du beställt varor och inte hämtar ut din försändelse innan den går i retur till oss (14 dagar) så behöver vi dessvärre fakturera dig 350 kr för vårt arbete med hantering av varorna. 

 

Hämta i vår butik i Uppsala

Vill du hämta beställningen i vår butik i Uppsala så anger du det i kassan. Vi meddelar via e-post eller ringer dig när din beställning är klar att hämta. I de flesta fall samma dag eller dagen efter. Ta då med ditt ordernummer och en legitimation. Skall ett bud hämta beställningen skall denne kunna visa upp ordernumret samt din och sin egen legitimation. 

 

Ångerrätt/Reklamation

Vi följer lagen om distansavtal enligt Konsumentverkets rekommendationer. Du har enligt distansavtalslagen rätt att returnera beställda felfria varor utan att ange någon anledning. Meddelande om detta ska lämnas så snart som möjligt, dock senast inom fjorton (14) dagar från det att varan mottagits (gäller ej vid specialbeställda varor som metervaror. Det är alltid garanti på de symaskiner vi säljer enligt tillverkarens villkor på den garantisedel du erhåller via den e-postadress du angav i kassan. Om man kan påvisa att det är fabrikationsfel på produkten får man alltid en reparation av den enligt garantivillkoren. Däremot gäller inte garantin vid förslitningsskador eller felaktigt handhavande. Tag kontakt med oss om något händer med produkten så tar vi det därifrån. Vid utnyttjande av ångerrätten betalar du själv för returfrakten. Kontakta oss på kontakt@symaskinsbodenbutik.se

 

Konsumentköplagen

Utförlig beskrivning av Konsumentköplagen hittar du här>>

 

Undersökande av varan hemma

Vill du ångra ditt köp och returnera en vara så vill vi att du skall tänka på att den varan skall vara i sådant skick att du skulle acceptera den som ny ifall du vore nästa kund på den. Alltså bör den undersökas ytterst varsamt och ej brukas. Den skall återförpackas i sitt originalemballage i nyskick så att den kan säljas igen utan reducerat pris enligt distansavtalslagen. Vi har rätt att dra av en skälig kostnad från återbetalningen till dig ifall vi anser att varan inte kan godkännas som nyskick. Garantiplomberade varor får ej öppnas. 

 

Undantag i ångerrätten

Vi kan i dessa fall behöva göra en reduktion av returbeloppet. 

- När en plomberingstejp är bruten.
- Bipackade förseglade tillbehörspåsar mm i symaskiner får ej öppnas. 
- Sömnadsmönster är förseglade och får ej öppnas. 
- Software som har installationsfil bipackad på media är förseglad och får ej brytas. 
- Software som skickas till dig i digitalt format (utan fysiskt paket) återbetalas inte. 
- Metervaror såsom tyg och blixtlås och dyligt är måttbeställda av dig och kan ej returneras.
- När ytter och eller inneremballage är trasiga p.g.a. oaktsamhet.

 

Retur av ångrat köp

Vill du ångra ditt köp enligt distansavtalslagen så skall du meddelas oss det inom 14 dagar från dagen efter du mottog varan/varorna. Returfrakten betalas av dig och leverans skall ske direkt till vår butik. Vi godtar inte postförskott eller utlämningsställe. Du ansvarar för försändelsen tills den når oss.

Vi undersöker den returnerade varan och gör en återbetalning till dig snarast möjligt. Dock inom 10 arbetsdagar. Hela varans pris återbetalas ifall varan är i nyskick och vi anser att den kan säljas igen utan prisreducering. Annars är vi tvungna att dra av skäligt belopp från återbetalningen. Eventuell fraktkostnad återbetalas ej. 

Retur av del av order

Du kan välja om du vill returnera hela eller delar av ordern.

 

Reklamation av felaktig vara

Om du mot förmodan skulle få en felaktig eller defekt vara så skall vi givetvis rätta till det. Inom skälig tid skall du meddela oss detta. Ta först kontakt med oss för att undvika att du skickar din vara i onödan. Ibland kan det vara handhavandefel eller något enkelt och en instruktion per telefon kan vara räddningen. Ring oss eller maila oss. Skulle varan behöva bytas ut så skickar vi dig en ny så snart som den felaktiga varan kommit till oss. Vi betalar returfrakten under förutsättning att det är ett fel på varan som anses falla under material eller konstruktionsfel. Kontakta oss på tel. 018150525 eller kontakt@symaskinsbodenbutik.se

 

Garantibestämmelser symaskiner

Garantitiden anges i faktatexten vid respektive modell. 

- Janome, 5 års full garanti
- Baby Lock, 5 års full garanti
- Brother, 3 års full garanti
- Pfaff, 2 års full garanti + 3 års reservdelsgaranti
- Husqvarna, 2 års full garanti + 3 års reservdelsgaranti

Garanti omfattar fabrikations- och materialfel. Ej slitage eller felaktigt handhavande.

Spar originalemballagen för symaskiner under hela garantitiden!

 

Färgåtergivning

Färger på produktfoton kan variera mellan olika skärmar då de har olika färgåtergivning.

 

Bilderna är skyddade med upphovsrätt

Många av våra produktfoton har vi fotograferat själva och de är skyddade enligt upphovsrättslagen. Vill du som privatperson låna en bild får du gärna göra det ifall du säger till oss innan. Företag är inte tillåtna att använda våra bilder! Alla av oss fotograferade bilder har en dold copyright-märkning. 

 

Dina personuppgifter

Dina personuppgifter hanteras i enlighet med gällande bestämmelser i personuppgiftslagen (PUL)
Vi behöver låna dina personuppgifter såsom namn, adress, telefonnummer och e-postadress för fraktföretagets hantering, samt för våra leverantörer av symaskiner för garantiregistreringen. Vi Symaskinsboden AB sparar inte dina personuppgifter själva förutom ifall det är nödvändigt med hänvisning till Skatteverkets bokföringslag. 

Här kan du läsa de fullständiga villkoren rörande GDPR

 

Nyhetsbrev

När du anmäler dig till vårat nyhetsbrev godkänner du att vi sparar din mailadress och ditt namn i maillistan för nyhetsbrev. Du kan när som helst välja att avanmäla dig från vårat nyhetsbrev.

 

Tvist

Eventuella tvister löses i första hand i diskussion med vår kundtjänst. Vi följer Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer och hänvisar i övrigt till Europeiska kommissionens verktyg för tvistlösning på nätet: http://ec.europa.eu/consumers/odr/

 

Produkten har blivit tillagd i varukorgen